Amsterdam Fashion Week verkocht aan Danie Bles

A dream come true! Ik ben de trotse nieuwe eigenaresse van Amsterdam Fashion Week! #happy #staytuned #newadventures #dreambig #pinchme #amsterdamfashionweek #amsterdam #linkinbio #afw

A post shared by BYDANIE (@bydanienl) on

Mode-ondernemer Danie Bles heeft Amsterdam Fashion Week gekocht. Voorheen was het mode-evenement in handen van Telegraaf Media Groep. Met Bles aan het roer zal de Amsterdamse modeweek flink transformeren: het wordt commerciëler en zal een maand opschuiven.

Bles is vanaf 10 november de nieuwe eigenaar van Amsterdam Fashion Week. De eerste editie van de modeweek onder haar leiding zal plaatsvinden in september 2018.

“Dit is voor mij het juiste moment voor een nieuwe uitdaging. Ik zit nu 20 jaar in het vak en die kennis kan ik hier goed gebruiken. Ik wil anderen laten zien hoe dit event leeft, zowel in de stad als in de rest van het land. Ik heb altijd al een eigen modeplatform willen hebben en droom er al langer van om alleen maar bezig te zijn met het bedenken van creatieve concepten om mensen te inspireren,” vertelt de nieuwe directeur aan De Telegraaf.

Met Bles aan het roer zal de Amsterdamse modeweek ook inhoudelijk veranderen. Zo wil de nieuwe directeur dat het evenement inkopers gaat trekken en wordt de see now-buy now formule ook ingevoerd. Dat betekent dat de collecties na de shows te koop zijn. Tevens wordt het evenement een maand opgeschoven -naar februari en september- om aan te sluiten op de internationale pret-à-porter modeweken.

Nieuwe eigenaar voor Amsterdam Fashion Week: Danie Bles

“Mijn plan is om zowel inkopers als consumenten naar de shows te trekken. De tijd is daar rijp voor, want dankzij social media kunnen we een enorme doelgroep bereiken,” laat Bles aan De Telegraaf weten. Als het aan de nieuwe directeur ligt, zal Amsterdam Fashion Week tevens een groot evenement worden, dat in de hele stad voelbaar is. “Net zoals je dat in Parijs voelt als het modeweek is.”

Telegraaf Media Groep blijft als mediapartner betrokken bij Amsterdam Fashion Week. Zo zal het bijbehorende online platform Fashionweek.nl een ‘dagelijkse modekrant’ worden en tijdens de fashionweeks zullen er livestreams beschikbaar zijn. Bij vorige fashionweeks lag de focus op jong talent. Bij de komende edities zal de programmering bestaan uit bekende namen en jong talent.

Creatief directeur Iris Ruisch laat in een e-mail weten te vertrekken, met de doorstart van het evenement. “ Ik heb besloten om niet mee over te gaan naar de nieuwe eigenaar, vanwege een te groot verschil in visie op de toekomst van Amsterdam FashionWeek. Ik ben mij aan het beraden op de toekomst.”

Afgelopen zomer trok Mercedes-Benz zich terug als hoofdsponsor en liet Telegraaf Mediagroep weten Amsterdam Fashion Week in de etalage te zetten. Lange tijd was het onzeker of het mode-evenement wel verder zou gaan.

Beeld: Anne Buis

Geplaatst op: November 16th, 2017
Categorieën: Fashionweek, Mode, Nieuws